نقش زنبور عسل در افزایش محصولات باغی

ارزش تولیدات زنبورعسل اعم از عسل ، موم ، بره موم ، ژله ، گرده و غیره بعنوان مواد خوراکی یا داروئی بر همگان شناخته شده است.
اما بهره جوی از زنبورعسل در کشاورزی صرفا “برای تهیه این فراوردهها نبوده ونیست و از پرورش این حشره مفید همواره اهداف ارزنده تری مورد نظر بوده است. خدماتی که این حشره از طریق گرده افشانی و لقاح درختان میوه و دیگر نباتات عاید باغدار و کشاورز می کند در قیاس با تولیدات عسل و سایر فرآورده ها به مراتب ارزنده تر است. ارزش زنبور عسل در افزایش محصولات کشاورزی حداکثر ۱۴۰ و حداقل ۲۵ برابر تولیدات مستقیم کندو می‌باشد.
یعنی سودی که از استقرار کندوهای زنبورعسل در باغات و مزارع نسیب باغدار و زارع می گردد ۱۴۳ برابر سودی است که یک زنبوردار از تولیدات همان تعداد کندو در همان باغ و یا مزرعه از کندوهای خود می‌کند.
متاسفانه نه تنها در استان ما بلکه در کشور مان زنبورداران برای اسکان کندوهای خود در باغها و یا مزارع و حتی نزدیک به آنها با کلی مشکلات با صاحبان مزارع و باغداران را دارند.
در حالی که در دیگر کشورهای پیشرفته باغداران در فصل گل دهی و شکوفه کردن درختان خود زنبورهای، زنبورداران را از قبل کرایه می کنند و برای هر کندو برعکس کشور ما به زنبوردار پول می‌دهند در کشور انگلستان برای هر کندو در حدود ارزش هر کلنی اجاره‌ای برای محصولات سیب، گیلاس، و گلابی به میزان ۳۳/۵ پوند ودر کاندا برای گرده افشانی مزارع گلزا بین ۹۵ تا ۱۲۵ دلار و گرده افشانی درختان سیب بین ۶۵ تا ۹۵ دلار توسط کشاورزان به زنبورداران پرداخت می‌گردد.
امید است روزی برسد که کشاورزان ما نیز نه تنها از زنبورداران برای اسکان کندوهای آنان وجهی دریافت نکنند بلکه خود پیش قدم شده و با تشویق وهمکاری، موجبات نزدیکی حشرات و گلها را فراهم آورند.